Vakcode: wb1406 Het
betreft een college |
|
Subfaculteit
der Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek |
|
Docent(en): J.
Booij M.Sc., dr.ir.
P.Th.L.M. van
Woerkom |
Tel.:
27 86504 / 27 82792 |
Trefwoorden: Meting
aan dynamische systemen: dynamica
modellen, visceuze demping en structurele demping, modale analyse,
frequentieresponsie, schatten van modale parameters for
single-input/single-output systemen en voor multi-input/multi-output
systemen, invloed van sensordynamica, visco-elastische materialen, bepaling
van overdrachtsfunctie, operationele aspecten. |
Cursusjaar:
4 |
Voorkennis:
|
|
Wordt
vervolgd door: |
|
Uitgebreide beschrijving van het
onderwerp: Deel
Statica: Meting
van vervormingen en vormverandering met een aantal meetmethoden: rekstrook,
foto-elastisch, thermo-elastisch, patroonmethoden met laserlicht en met
niet-coherent licht. De achtergronden worden besproken en de diverse
meetmethoden worden vergeleken. Specifiek komen ter sprake:
Deel
Dynamica:
|
|
College materiaal: De
collegestof is gebaseerd op de volgende materiaal:
|
|
Referenties vanuit de literatuur: |
|
Opmerkingen (specifieke informatie
over tentaminering, toelatingseisen, etc.): |
|
Doel: Vervormingen
in dynamische (bewegende) systemen zijn eveneens gerelateerd aan interne
belastingen. Tevens geven ze inzicht in de overdrachtsfunctie van het
systeem, dat wil zeggen in de relatie tussen input (kracht, koppel) enerzijds
en output (verplaatsing, snelheid, versnelling) anderzijds. De structuur van
die overdrachtsfunctie en de numerieke waarden van de parameters in die overdrachtsfunctie
zijn voorts van belang voor de bestudering van materiaaleigenschappen en voor
de voorspelling van systeemgedrag. Het
gebied van de experimentele mechanica speelt dan ook een belangrijke rol in
het karakteriseren van systeemgedrag en materiaalgedrag, en in het
onderbouwen (valideren) van wiskundige modelllen voor de beschrijving van het
mechanisch gedrag. Zowel in grootschalige productiesystemen als in
fijnmechanische systemen. |
|
Computer
gebruik: |
|
Practicum: |
|
Ontwerp
component: |
|
Percentage
ontwerponderwijs: |